Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Anita - WaarBenJij.nu Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Anita - WaarBenJij.nu

Makassar

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

13 December 2016 | Indonesië, Makassar

Selamat Datang!
Na 2 goede vluchten, busreisje en taxi goed in de hostel aangekomen. Het acclimatiseren en wennen aan het dagelijks leven hier is begonnen.
Gister bij aankomst in de stad kwam het met bakken uit de lucht. Tussendoor bleef het maar regenen, afwisselend met nog meer stortbuien. Een nat voetje is hier dan makkelijk te halen, vooral ook een vieze.
Met de poncho aan ben ik er toch maar op uit getrokken, maar veel heb je er dan niet aan. Wel de nodige kennismakingen gedaan met de lokale bevolking. Dé bezienswaardigheid ben ik toch wel. Iedereen spreekt je aan met 'mister mister'. Daarna houdt het Engels al snel op. Velen vragen of ze met je op de foto mogen maar de meesten doen het stiekem.
De straten zijn hier vooral in aanbouw (zo te zien al jaren lang), afwerken kennen ze niet en de stoep... Met vele malen hink-stap-sprong kun je die gebruiken. De straat loopt iets makkelijker voor zo'n beetje de enige voetganger die er is (hihi).
Als er dan toch een stoep is, is die vooral makkelijk om te parkeren.
Zoals in alle Aziatische landen verplaatst iedereen zich op wielen. Het toeteren valt mee maar de oversteekervaringen in Hanoi kan ik ook hier gebruiken.

Mijn luxe tweepersoonskamer heeft een douche. Helaas geen warm water. Bij het gebruik van de wastafel worden je voeten nat omdat de sifon lekt. Dat wordt nog wat komende 5 weken als dit luxe is! In de kamer zelf vooral slippers dragen. Het bed slaapt goed en ziet er schoon uit. Gewoon ogen dicht en niet nadenken.
Personeel spreekt hier ook amper Engels. Lang-leve de vertaal-app!

Vanmorgen naar Fort Rotterdam gelopen. Zo'n beetje de enige bezienswaardigheid die hier is. Jammer dat het fort omringd is door gebouwen. Binnen de muren houden ze het gelukkig goed in stand. Op de weg er naar toe de drijvende moskee ook nog weer gezien maar hij staat toch echt op palen in de zee.
Na het fort de fietstaxi gepakt naar de traditionele haven. Er liggen veel traditionele schepen maar een mooi aanzien is het hier niet echt. Helaas is de handel al weer gedreven en brengt de chauffeur me naar een traditionele markt.
Deze bestaat uit stalletjes, op en aan elkaar, met een modderpad vol gaten ertussen. Vooral groente, fruit en specerijen worden hier verkocht en een enkele levende kip of haan. Een lief uit marktvrouwtje vraagt zelf of ik een foto van haar wil maken.
Per ongeluk stoot de chauffeur een paar (niet verpakte) gelei-achtige brokken, bedoeld om te eten, om. Deze gaan gewoon weer terug op hun plek. Selamat makan!

Vervolgens nog even naar China Town, maar deze is niet erg herkenbaar. De chauffeur zet me af bij een tempel welke in een gewoon gebouw gevestigd is. Als toerist loop je hier zomaar aan voorbij. Zo ook de overige verdiepingen waar ook buddha's in vitrines staan. Leuk om te zien, maar het kitsch-gehalte is hier wel hoog.
Aan de boulevard vind ik een koffieshop met echte zwarte koffie. Heerlijk! Even genieten want over het algemeen is het toch oploskoffie hier. Heb al wel geleerd om zonder suiker te vragen. Nu de thee nog zonder melk bestellen.

Al lopend via een andere weg dan de boulevard terug naar het hostel. Makassar heb ik wel gezien. Een mooie stad is het niet, geen mooie gebouwen of parken. De mensen zijn hier wel erg vriendelijk. Net als op Bali willen ze graag je geld hebben, maar dan niet stelend. Onveilig voel ik me dus niet.
Morgen naar Sengkang met de bus.

• 13 December 2016 - 20:36

Rudi:

Heerlijk.omschreven. Erg leuk om mee te lezen.

• 14 December 2016 - 11:58

Je Moeder.:

Ik zie het al helemaal voor me hoe het er daar uit ziet.
    heb het allemaal meegemaakt op Java.Groetjes Pa e Ma.

• 14 December 2016 - 21:20

Annie Veldhuis:

Wat zijn we in Nederland dan verwent, met al die rijkdom.
    Ik wens je nog heel veel plezier en nog veel mooie dagen.
    groetjes van Annie ( en André )

• 18 December 2016 - 17:13

Willemien En Japke:

Wij wensen jouw een hele fijne vakantie en je hebt al leuke verslagen gemaakt. Hebben wij gekregen van jouw ouders.. Heel veel p,lezier. Willemien en Japke.