Bunaken - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Anita - WaarBenJij.nu Bunaken - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Anita - WaarBenJij.nu

Bunaken

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

06 Januari 2017 | Indonesië, Bunaken

Het was nog even spannend of Rob de aansluitende vlucht zou halen door een vertraging vanaf Schiphol van 2,5 uur en of mijn transfer me vanuit de stad kon oppikken. Uiteindelijk is alles goed gekomen en waren we eind middag op plaats van bestemming.
Met nog 6 andere gasten hebben we een gezellige oudejaarsavond gehad. Al voordat het 12 uur was zagen we op andere eilanden en op vaste land vuurwerk de lucht in gaan. Vanaf het strand onder het restaurant worden vuurpijlen over zee geschoten en toosten we met bier en een glaasje witte rum.
Helaas werden we al snel verwelkomt met regen en bij regelmaat erg extreem. Na 2,5 dagen is er gelukkig een wat betere dag en ondanks dat we de zon tot dan niet gezien hebben is mijn huid rood gekleurd.
Het eilandje heeft 3 hoofdwegen welke eigenlijk beter paden kunnen worden genoemd. De natuur bestaat hier vooral uit regenwoud.
Het dorpje naast ons resort is grappig. Kippen, varkens en geiten lopen veelal los rond, het strand wordt gesierd met rommel. Helaas is er niet veel te doen op Bunaken, behalve duiken en snorkelen.

Het duiken is hier prachtig en erg relaxed langs de grote vrijwel stijle muren van het rif waarbij d bodem vaak niet te zien is.
Tijdens de duiken zien we veel schildpadden, kleine en hele groten. Blijkt dat ze hier op het strand ook broeden. Daarnaast zien we ook veel naaktslakjes, diverse soorten en wat meer zeldzamere dieren zoals spookfluitvis, schorpioen bladvis, bidsprinkhaankreeft (die zijn eitjes beschermt), hengelaarsvis, kreeften, rode krab, oerang oetang krabbetjes, porselein krabbetjes, napoleons, tonijn etc. Helaas geen haaien.
Wat ik ook opmerkelijk vind is dat je hier ook veel grote groepen vissen ziet.

Het resort waar we verblijven is gezellig en het eten erg lekker. Twee keer per dag eten we warm en zelfs bij het ontbijt is er altijd een nasi, mie of bami goreng.
Douchen doen we met koud en zout water. Een koude douche op een warme dag is heerlijk en na ondertussen bijna 3 weken geen warm water meer gevoeld te hebben ben ik daar al aan gewend.
Door de vele regen is alles vochtig of klam. Over de geur van mijn met zorg gedane was zal ik het maar niet hebben.
We hopen dat het weer wat beter gaat worden maar de voorspellingen zijn slecht voor het noorden van Sulawesi.
Morgen gaan we naar Lembeh.

• 06 Januari 2017 - 14:04

Carin:

Wat een prachtige foto's weer!!~Dikke knufffff

• 06 Januari 2017 - 14:35

Annie En André:

mooie foto's, nu nog mooi weer.

• 06 Januari 2017 - 19:45

Willemien En Japke:

Je hebt mooie foto`s geschoten. Hopelijk krijgen jullie nog mooi weer, hier vriest het.
    Groetjes van Willemien en Japke.

• 06 Januari 2017 - 23:29

Rudi:

Ondanks de regen prachtig daar. Ook onder water. Hoop voor jullie dat het zonnetje er ook nog bij komt. Hier is ie wel zo af en toe, maar verrekte koud ook. S morgens ramen krabben word je ook niet blij van;). Nog veel plezier daar.

• 07 Januari 2017 - 09:57

PA EN MA.:

Anita je mist hier niets, koud en ijzel, geniet daar maar lekker.
    Groetjes van ons.