Lembeh - Reisverslag uit Pulau Lembeh, Indonesië van Anita - WaarBenJij.nu Lembeh - Reisverslag uit Pulau Lembeh, Indonesië van Anita - WaarBenJij.nu

Lembeh

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

12 Januari 2017 | Indonesië, Pulau Lembeh

De reis van Bunaken naar Lembeh verloopt vlot, mede omdat we deze transfer op voorhand geregeld hebben. Fijn weer even over het hoofd-eiland te reizen. De drukke stad Manado laten we redelijk snel achter ons en we genieten van de uitzichten over de landschappen.
Al snel na aankomst blijkt dat we niet uit dit kleine en mooie resort weg kunnen. Aan 3 kanten hebben we jungle, aan de voorzijde Lembeh street. Een zeestraat van 14 km waar we de komende dagen zullen duiken op zandbodem.
Samen met 3 andere gasten bekijken we een film en foto's over wat hier onder water allemaal te zien is. De vreemd uitziende wezens gaan ons nog heel wat uitdagingen geven, want het blijkt dat ze vaak maar de grootte van een speldenprikje hebben of erg goed gecamoufleerd zijn. Om ze te ontdekken is één ding, te weten wat hoofd of kont is is twee, herkennen drie en dan ook nog een beetje scherp op een foto zien te krijgen.

De eerste duik zien we al mooie wonderlijke dingen van de natuur. De bodem is zwart zand voorzien van rommel en her en der tussen de rommel, stenen, zand en sporadische plantjes en koralen zijn de beestjes verstopt. Ongelooflijk hoeveel leven we hier op deze eigenlijk saaie bodem zien. Al snel komen we er achter dat je hier echt het advies moet opvolgen niet iets aan te raken met je blote lichaamsdelen. Overal kunnen zeedieren verstopt zitten die na aanraking kans geven op een doktersbezoek.
We schieten heel wat foto's om er na het duiken ook velen weg te gooien.

Ondanks dat wordt gezegd dat de laatste 2 weken minder bijzondere dingen te zien zijn, hebben we toch mooie duiken gemaakt. Enkele duiken waren wel wat saai, zoals in de haven. Hier vooral veel rotzooi. Al met al heeft Lembeh wel de vele verhalen en hoge verwachtingen waargemaakt. Veel voor mij onbekende wezens heb ik mogen zien. Helaas niet allemaal op foto vast kunnen leggen omdat je daarvoor meer professioneel apparatuur nodig hebt, maar uiteindelijk toch wel een redelijk aantal mooie foto's.

Vrijdag doen we een half dagje Tangkoko National Park en hopen we wat interessante dieren op land te kunnen spotten.

• 12 Januari 2017 - 17:52

Carin:

Wauw, wat een prachtige foto's Anita!!!!!Van de frogfish zou ik wel een vergroting voor aan de muur willen....Prachtig!! Dikke knuffel!!

• 12 Januari 2017 - 18:44

Jan En José:

Hallo Anita .
    Wat een mooie foto`s ,een mooie ervaring om dat mee te maken ,geniet nog van de laatste weken .
    Groetjes Jan en José.

• 12 Januari 2017 - 20:21

Astrid:

Hoi Anita, erg mooie foto's zeg!!!!! En gaaf wat je allemaal gezien hebt. En nu wel fijn dat je dat gelijk kan delen met Rob.
    Geniet nog van je laatste week en tot binnenkort.
    Groetjes van Astrid