Tomohon - Reisverslag uit Tomohon, Indonesië van Anita - WaarBenJij.nu Tomohon - Reisverslag uit Tomohon, Indonesië van Anita - WaarBenJij.nu

Tomohon

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

18 Januari 2017 | Indonesië, Tomohon

Rond de middag arriveren we bij onze Homestay in een dorpje ten noorden van Tomohon. De eigenaar Vian is er niet maar de buurvrouw leidt ons naar binnen via de achterdeur en een andere man verwelkomt ons met een glaasje water en de melding dat Vian komt. Op de kleine veranda van dit traditionele Minahasa-huis genieten we van het uitzicht op de actieve vulkaan Lokon die bij regelmaat wat rook uitpuft.
Na een uurtje wachten besluiten we om maar op ontdekkingstocht door het dorp te gaan en al vrij snel stopt een auto met Vian er in. Hij neemt ons mee naar zijn moeder waar we direct heel hartelijk verwelkomt worden en een uitgebreide lunch krijgen.
Vian legt uit dat de Homestay een tweede huis is voor gasten en dat we bij zijn moeder onze Minahasa maaltijden krijgen. Het is een primitief huis en wederom de vertrouwde Bali douche.
Achterop de scooter zijn we door de Minahasa hooglanden getoerd, langs Danau Tondano en naar een mooie waterval. Onderweg zien we ook zwavelbronnen waar een soort Spa van gemaakt is. Mij lijkt het niet echt gezond hier in te badderen.
De buhdistische pagode valt ons wat tegen maar het uitzicht is prachtig.
De macabere markt in Tomohon hebben we maandag bezocht. Hier verkopen ze behalve groente, fruit, kruiden en de gewone vleessoorten ook vleermuis, python, hond en rat. Wij houden het bij wat kruiden en fruit (Jackfruit en Sirsak).
Vervolgens zijn we met OV naar Gunung Mahawu gereden en de weg naar boven gewandeld. Nadat we een mooi uitzicht hadden nog wat verder gelopen maar omdat we niet wisten waar de weg naar toe zou leiden en hoe lang die was, hebben we besloten naar beneden te wandelen. Later blijkt dat dit de vulkaan met de zwavelkrater is en dus een gemiste kans.

De nachten in Tomohon waren behoorlijk luidruchtig. Sulawesen zijn gek op muziek en dat moet het liefst uit hele grote boxen komen die dan niet op normaal volume staan.
Onze overbuurman speelt voor buurt-DJ 's avonds en van ergens dichtbij komen 's morgens om half 5 een soort christelijke moskee-geluiden. Een gids vertelt ons dat dit een nieuwe traditie van de Christelijke Minahasa is.
Als we uit een steegje naast onze Homestay op een avond een zelfde soort gezang horen gaan we op ontdekkingstocht. Het lijkt een soort karaoke, begeleid door een man op keyboard, maar het blijkt een overlijdensbijeenkomst te zijn. Tot diep in de nacht genieten we van het krakende en valse geluid.
Daarnaast is er op de begane grond van de Homestay ook behoorlijk veel aanloop met het nodige rumoer.

Onze laatste dag beginnen we actief om 6 uur met een wandeling naar de krater van Gunung Lokon. Eerst een smal paadje door de jungle om vervolgens de oude lava rivier te beklimmen. Aan de kraterrand worden we beloond met een mooi zicht op de stoom die uit de krater ontsnapt en een prachtig uitzicht op de tweeling-top naast de krater en het dal van Tomohon.
Met de gids gooien we het op een akkoordje en gaan 's middags met de microlet naar de hot springs, Danau Linow en het amfitheater met 450 jaar oude sarcofagen.
De hot spring is een echte verrassing. Het groene meertje van 35 graden bevindt zich op privé grond. We zijn de enigen en genieten tijdens het badderen van het mooie uitzicht over rijstvelden.
Danau Linow is een oude krater waar ook zwavelhoudend water in zit welke diverse kleuren aanneemt, afhankelijk van het weer.
Het amfitheater is nog maar 11 jaar oud, maar ziet er ouder uit. De akoestiek is wonderbaarlijk mooi en het uitzicht op de vallei met daarachter Gunung Lokon nog mooier.
Een mooie laatste dag in prachtig Sulawesi met een zeer vriendelijke cultuur.

Dankbaar voor alle ervaringen die ik in 38 dagen heb mogen opdoen, zal ik vooral de liefdevolle, vriendelijke, altijd lachende en behulpzame mensen hier gaan missen.
Een mooie uitdaging om deze positieve ervaringen mee te nemen en te behouden.

• 18 Januari 2017 - 06:59

Rudi:

Prachtig land. Mooi omschreven

• 18 Januari 2017 - 11:28

Diana:

Doe mij maar een broodje Python!

• 18 Januari 2017 - 21:08

Astrid:

Bedankt voor je mooie reisverhalen en ik wens jullie een fijne terugreis naar Nederland!

• 18 Januari 2017 - 22:20

Willemien En Japke:

Je hebt ons mooie verslagen geschreven, en nu een veilige terug reis. Groetjes,
    Willemien en Japke.

• 19 Januari 2017 - 08:21

Geert:

geweldig

• 21 Januari 2017 - 17:27

Marjan :

Super mooie verhalen en foto's gezien! dank je wel Anita en tot snel

• 09 April 2019 - 13:09

Simonet:

Wat een super leuk reisverslag!!
    Zou jij kunnen aangeven waar je in Tomohon logeerde?
    Ik ben op zoek naar een leuk adres.
    Alvast bedankt.